Rozhodli jste se pro pronájem restaurace v Brně? To není vůbec špatný nápad! Brno je druhým největším městem republiky se spoustou potenciálních zákazníků. Podnikat v gastronomii právě zde tedy určitě dává smysl. Váš byznys zkrátka může fungovat.
Faktem ale také je, že pronájem a následné provozování restaurace nelze považovat za snadnou záležitost. Abyste dosáhli úspěchu, je třeba zvážit několik klíčových faktorů a připravit se také na konkurenci. Abychom vám s tím trochu pomohli, přinášíme pár užitečných tipů. Dozvíte se, jak při pronájmu restaurace postupovat a čím se řídit, abyste přilákali co nejvíce zákazníků. Zjistíte, jak na to, aby váš podnik prosperoval.
Jak na pronájem restaurace v Brně aneb Na lokalitě záleží!
Restaurace, kterou si budete chtít pronajmout, by se měla nacházet v nějaké zajímavé lokalitě. V Brně je celá řada míst, která jsou pro podnikání v gastronomii poměrně atraktivní. Záleží však i na tom, na jakou klientelu hodláte zacílit. Chcete dát přednost mezinárodní kuchyni? Hledejte podnik co nejblíže centru, kde se pohybuje největší množství turistů. Pokud však hodláte vytvořit restauraci spíše pro místní, můžete to zkusit i jinde. Váš podnik by však měl být v každém případě dobře dostupný, aby se k vám hosté dostali co nejjednodušším způsobem a pokud možno také v jakoukoliv denní dobu.
Tipy na zajímavé lokality:
- Centrum města – ideální pro klientelu z řad turistů, ale pro místní.
- Černá Pole – lukrativní rezidenční čtvrť s velkým potenciálem.
- Veveří – oblast oblíbená mezi studenty, díky blízkosti univerzit.
- Kraví hora a okolí – oblíbené místo vhodné pro kavárny a výletní restaurace.
Každá lokalita má samozřejmě svá specifika, a proto je důležité pečlivě promyslet, která z nich nejlépe odpovídá vašemu konceptu a vaší cílové skupině.
Velikost a vybavení celého prostoru
Pokud už víte, v jaké lokalitě by váš podnik měl asi tak být, zamyslete se nad velikostí restaurace. Potřebujete prostorný sál pro větší počet hostů, nebo chcete raději provozovat menší, útulný podnik? Dalším aspektem je kuchyň. Dostatečně vybavená kuchyně vám ušetří spoustu peněz i starostí. Nebude muset nic zásadního řešit. Pronájem restaurace, která je již alespoň částečně vybavená, může být jednodušším řešením.
Před podpisem smlouvy si prostor raději ještě projděte a ujistěte se, zda skutečně odpovídáte vašim potřebám!
Administrativní a právní náležitosti
Obyčejným hospodám se poslední dobou příliš nedaří. Lépe jsou na tom kavárny a kvalitní restaurace. To vemte každopádně v úvahu ještě dřív, než se definitivně rozhodnete, jaký typ podniku budete provozovat!
Pronájem restaurace samozřejmě obnáší i jiné věci, než jen volbu vhodné lokality nebo výběr odpovídajících prostor. Je nutné vyřešit i řadu právních a administrativních záležitostí. Vždy si pečlivě prozkoumejte nájemní smlouvu, vyjasnětě si finanční podmínky, délku pronájmu a případného prodloužení nájemního vztahu. Také si ověřte, zda je restaurace v katastru skutečně zapsána jako provozovna. Pokud plánujete větší stavební úpravy, budete určitě potřebovat svolení majitele a jistě také povolení od stavebního úřadu.
Co je potřeba s ohledem na právní formality:
- Prostudování nájemní smlouvy
- Ověření provozního statutu prostoru
- Obvykle vyřízení povolení od hygieny a dalších úřadů
- Registrace provozovny
Konkurence v oboru je značná
Brno je město, kde je v pohostinství velká konkurence. Pokud chcete uspět, musíte se odlišit třeba kvalitou jídla. Rozhodně zapomeňte na různé náhražky. Šidit na surovinách nemá smysl. Dříve nebo později na to doplatíte! Dopřejte zákazníkům jen to nejlepší a to včetně jedinečné atmosféry a prvotřídního servisu. Nabídněte jim něco, co jinde nenajdou. A klienty, kteří se k vám naučí chodit, pak určitě hýčkejte.
Konkurence je dnes silná zejména v tomto segmentu:
- Obyčejné hospody
- Bary a bistra
- Fastfoody
Pokud tedy zkusíte vybudovat “lepší” restauraci a dokážete zákazníkům nabídnout kvalitní a přitom cenově přijatelné jídlo, navíc spojené s příjemným prostředím a odpovídajícím servisem, máte rozhodně šanci uspět.
Marketing není sprosté slovo!
Úspěch restaurace dnes již nestojí jen na kvalitě pokrmů nebo na tom, zda je levná. Ostatně, hospody jen za poslední tři roky podražily zhruba o polovinu. A přesto fungují. I když je pravda, že některým se zdražování přežít nepodařilo. Aly ty to možná s cenami přece jen přehnaly.
Úspěch vašeho podniku závisí i na tom, jak dokážete přilákat nové zákazníky. Moderní marketingové nástroje, jako jsou sociální sítě, mohou být pro propagaci vašeho podniku požehnáním. Investujte čas a peníze do profesionálních fotografií jídel i interiéru a pravidelně komunikujte se svými zákazníky na platformách jako Instagram, Facebook nebo Google Business. Může se vám to vyplatit. Marketing rozhodně není sprosté slovo!
Jak na efektivní marketing:
- Vytvořte atraktivní profil na sociálních sítích
- Pravidelně zveřejňujte fotografie a novinky z restaurace
- Nabídněte slevové akce nebo speciální menu pro nové zákazníky
- Spolupracujte s místními influencery
Přizpůsobte nabídku cílové skupině
Při vytváření jídelního i nápojového lístku je důležité promyslet, jaká bude vaše cílová skupina. Zda bude lepší soustředit se výhradně na pokrmy české kuchyně a případně přidat i nějaké to sezónní menu nebo nabízet kuchyni mezinárodní.
Tipy na přizpůsobení jídelníčku:
- Vytvořte sezónní nabídky dle aktuálně dostupných surovin
- Připravte si denní menu za přijatelnou cenu
- Nabídněte vegetariánské a veganské alternativy
Přípravu na den “D” nesmíte podcenit!
Otevření restaurace je pro vás významným dnem. A mělo by být malou událostí také pro vaše zákazníky. Tento den “D” proto naplánujte do nejmenších detailů! Nic nesmíte podcenit. Vše pojměte tak, abyste upoutali pozornost co největšího počtu potenciálních hostů. Připravte nějaké speciální menu za symbickou cenu, dejte o sobě vědět v místním tisku a samozřejmě i na sociálních sítích.
Uvidíte, že se vám takový přístup nakonec vyplatí!